SiteMap
Rss
زنده_یاد_ناصر_چشم_آذر
زنده یاد ناصر چشم آذر

زنده یاد ناصر چشم آذر

جمعه, 3 آبان 1398

اشتراک گذاری

ناصر چشم آذر

بیوگرافی، عکس و فعالیت ها

 " نـاصـر چـشـم‌آذر " 

ناصر چشم‌آذر زاده ۱۰ دی ۱۳۲۹ متولد اردبیل – درگذشتهٔ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ تهران موسیقیدان، آهنگ‌ساز و تنظیم‌کنندهٔ ایرانی برادر کوچکتر منوچهر چشم‌آذر بود. او برای خوانندگان سرشناس بسیاری آهنگسازی کرده است  

ناصر چشم‌آذر در ۱۰ دی ماه ۱۳۲۹ در اردبیل متولد شد و در سایه آموزش‌های پدرش اسماعیل چشم آذر مراحل اولیه موسیقی را فرا گرفت. او در کودکی ساز آکاردئون را برگزید.

در ۱۲ سالگی به‌همراه پدرش وارد ارکستر آذربایجانی  شد و در ۱۳ سالگی جایزه ویژه موسیقی را در مقطع دبیرستانی به‌خاطر نواختن آکاردئون دریافت کرد. در ۱۷ سالگی رهبری کنسرت ترتیب داده شده در سفارت ایران در عراق را برعهده گرفت.

در ۲۰ سالگی برای گذراندن دوره جاز به آمریکا رفت وی در محضر استادانی چون مرتضی حنانه، ملیک اصلانیان دوره‌های تکمیلی را سپری کرد. در سال ۱۳۵۷ به مدت ۵ سال جهت تکمیل دوره موسیقی جاز و موسیقی فیلم به آمریکا مسافرت کرد. وی از پیشگامان سازهای الکترونیک در ایران بود. «باران عشق» یکی از آثار معروف اوست. پس از بازگشت به ایران از سال ۱۳۶۳ و  فعالیت خود را در زمینه موسیقی فیلم آغاز کرد.

وی در ۹ سالگی گرفتار یک خواب و کابوس شد که تا ۱۳ سالگی ادامه داشت و خواب را برای او سخت کرده بود و خود او این خواب را اینگونه توصیف می‌کند که در ابتدای خواب خود را در یک اقیانوس تاریک می‌دیدم و چون شنا بلد نبودم با استرس از اینکه غرق شوم از خواب می‌پریدم تا اینکه بعد از ۵ سال به پزشک اعصاب و روان مراجعه کردم که ۱۰ عدد قرص اعصاب دیازپام به من دادن و شب اول وقتی نصف این قرص را خوردم، شب با راحتی کامل خوابیدم و تا انتهای آن اقیانوس رفتم و چاهی در آنجا دیدم که از داخل آن هفتصد رنگ با کلمه *علی علی علی… * از آن خارج می‌شد و از همان شب ارادتم به مولا علی بیشتر و بیشتر شد.

اولین ملودی خود را در ۱۳ سالگی ساخت و در گام لا ماژور و ر مینور بود که مشابه نغمه‌های شوشتری و همایون موسیقی ایرانی است.

او در مورد باران عشق می‌گوید: «باران عشق، اشک مادران داغ دیده جنگ تحمیلی ایران و عراق است که بر مزار پاک گل لاله‌هایشان گریستند و گریستند و گریستند…»

سال ۷۱ سال بیکاری او بود  تا اینکه بهرام بحرینی به او مراجعه کرد و در خواست آلبوم بیکران را کردن که نتیجه آن باران عشق شد و او می‌گوید می‌خواستم واقعه کربلا را با معجزه باران عشق امام حسین و یارانش را سیراب کنم و تجسم کردم با صدای موج آب و باران ساختم و استقبال مردم فهمیدم که تنها نیستم.

از او پرسیدند کار دیوانه کننده ای که دوست دارید انجام بدید چه هست؟ او گفت اجرا یک کنسرت ۴۰۰ نوازنده



ناصر چشم‌آذر بامداد جمعهٔ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ بر اثر سکتهٔ قلبی در تهران درگذشت. مراسم تشییع پیکر ناصر چشم‌آذر صبح یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ در تالار وحدت تهران برگزار شد و پس از آن در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

مراسم یادبود ناصر چشم‌آذر روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ در مجتمع فرهنگی پیامبر اعظم تهران با حضور بسیاری از هنرمندان و هنردوستان برگزار شد.در این مراسم رعنا چشم‌آذر دختر ناصر چشم آذر به یاد پدرش آواز خواند

در تاریخ ۲ آذر ۱۳۹۷ در مراسم چهارمین «سال نوای موسیقی ایران» آیین یادبود «ناصر چشم آذر» در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد و تندیس «سال نوا» به همسر وی «شیرین احمدلو» اهداء شد.

 
تیک آرت - نامشان سبز و یادشان گرامی

تیک آرت حامی اول هنر استان اردبیل

(برای دنبال کردن تیک آرت در صفحات مجازی اینجا کلیک کنید)

منبع تیک آرت
صمدی 1398/08/03 15:54

خدا رحمتشون کنه هنرمند بزرگ و افتخار اردبیل بودند